ITU’ere har skabt spilsucces i Italien
Tre spilkandidater fra ITU står bag 34BigThings, et af Italiens største indie-spilstudier, som blandt andet står bag racingspillet Redout. Tiden på ITU gav dem modet til at kaste sig ud i livet som iværksættere. Vi tog en snak med grundlæggerne om, hvordan virksomheden kom i gang, og om deres studietid på ITU.
Institut for Digital DesignIværksættericomputerspilstartups
Skrevet 20. september 2018 10:29 af Vibeke Arildsen
Det hele begyndte i en stue en januardag i 2013 i norditalienske Torino – hvor klimaet er for koldt til at føre klicheen om en garage-startup ud i livet. Kandidatgraden fra ITU var kommet i hus året før, og Giacomo Ferronato, Giuseppe Enrico Franchi og Valerio Di Donato var klar til at realisere drømmen om at lave deres egne spil.
I dag, fem et halvt år senere, har deres spilstudie, 34BigThings, 32 medarbejdere og en portefølje, der blandt andet tæller succeser som Redout, hvor spilleren brager gennem smukke, surrealistiske landskaber med 800 kilometer i timen. Spillet vandt i 2017 en Golden Dragon-pris for bedste italienske videospil.
Fortæl lidt om opstartsfasen!
"Vi startede, som de fleste gør, på den mest klassiske måde: i vores egen stue, bare os tre. Vi vidste, at vi gerne ville lave vores egne spil, og vores officielle kick-off var simpelthen, at vi en dag begyndte at bygge noget i vores fritid. Arbejdstiden brugte vi på B2B-projekter for at skaffe penge til at føre vores vision ud i livet."
Hvad er det specielle ved jeres studie?
Vores vigtigste mål er at skabe spil, vi selv elsker, i et afslappet miljø – og det er det, vi gør.
"Vi har besluttet at holde fast i et startup-agtigt, super rart miljø, hvor vi fokuserer på 'individer og interaktioner fremfor processer og værktøjer', hvilket bogstaveligt talt er et af de vigtigste agile principper. Vi går mere op i mennesker end i noget andet, og vi ved, at det er nødvendigt at stole på medarbejderne på det personlige plan før det professionelle. Vores vigtigste mål er at skabe spil, vi selv elsker, i et afslappet miljø – og det er det, vi gør."
Hvad er jeres største succeser?
"Torino er en gammel industriby, som langsomt er blevet drænet for talenter gennem de sidste finanskriser. Vores tilstedeværelse her har affødt en række nye virksomheder rundt om spilbranchen. Det har virkelig skabt innovation inden for feltet og dermed trukket talentfulde folk, investeringer og interesse til regionen.
Hvis vi kun taler om spil, så er det helt sikkert Redout, som vi ser som den sande tronarving inden for ’Anti Gravity Racing’-genren. Det tog os tre lange år at blive klar til udgivelsen, men det var det hele værd."
Redout er et adrenalinfyldt racingspil inspireret af gamle arkadespil. Foto: PR
Hvorfor besluttede I at læse Spil på ITU?
"Mest fordi videregående uddannelse inden for spil er yderst sjældent her i verden, især hvis man vil kombinere det med en produktionsorienteret tilgang, hvor den praktiske anvendelse er lige så vigtig som den bagvedliggende teori."
Hvordan vil I beskrive jeres tid på ITU?
ITU var et afgørende vendepunkt i vores liv, både på grund af både den uddannelse, vi fik, og adgangen til den skandinaviske spilbranche.
"Herlig og ekstatisk. ITU var et afgørende vendepunkt i vores liv, både på grund af både den uddannelse, vi fik, og adgangen til den skandinaviske spilbranche. På ITU er der et stærkt skub fra bunden (folk der vil have succes i spilbranchen) og et lige så stort træk fra toppen (virksomheder og det offentlige, som har brug for talenter). Fokusset på den praktiske tilgang har givet os redskaberne til at håndtere hele livscyklussen for spiludvikling, lige fra præproduktionsfasen til udgivelsen."
Hvad arbejder I på for tiden?
"Mange forskellige ting - vi har lært at parallelisere produktionen i disse år. På den ene side understøtter vi stadig Redout og udgiver spillet til nye platforme (Nintendo Switch-versionen kommer snart!). På den anden side udgiver vi nye spil oftere - vi har allerede lanceret fire titler i år. Vores næste store ting bliver Redout: Space Assault, et arkade-inspireret space shooter-spil lavet med UE4 og kærlighed. "
En sidste ting... hvordan kom I på navnet 34BigThings?
"Vi var tre mennesker, som startede alt det her, og vi ville opnå store ting sammen (34BigThings udtales three-four-big-things)!"
Vibeke Arildsen, presserådgiver, telefon 2555 0447, email viar@itu.dk