CDV-podcast: Hvor skal du dreje af, hvis du skal på den digitale motorvej?
For nogle kradser digitaliseringen, for andre gør den godt. I Center for Digital Velfærd’s podcast tager Anders Kjærulff til Aalborg i jagten på den digitale gnidningsløshed, som måske ikke engang findes.
ForskningInstitut for Business ITdigital inklusiondigitalisering
Skrevet 11. november 2021 08:17 af Jari Kickbusch
Digital gnidningsløshed og Arbejdet Bag var titlen på et CBS-symposium på museet Kunsten i Aalborg den 4. oktober 2021. Men hvad er digital gnidningsløshed og findes det overhovedet? I Center for Digital Velfærd’s podcast tager Anders Kjærulff temperaturen blandt symposiets deltagere. Han taler med forskere, praktikere og medarbejdere fra hele landet om deres undersøgelser og oplevelser af digitaliseringen af den offentlige sektor, deriblandt Frank Meier, PostDoc på CBS, som har undersøgt digitaliseringens gnidninger. Han reflekterer overbegrebet ”Den digitale motorvej”:
- I en topledelses logik er motorvejen versus sidevejene en velkommen metafor, fordi det er en måde at tale om digitaliseringen på, som ikke kræver, at vi andre forstår de finere detaljer i det tekniske eller … fordelingen af borgere på alle bivejene. Så det er en måde at presse en retning igennem på i projektledelsessammenhæng … nu spekulerer jeg lidt udenfor det her projekt, men det kunne jo være, at nogle af de borgere, som har mest behov og som måske er mindst inklinerede og udstyrede til at investere i et merarbejde, at det på en måde godt kan være dem – fordi de adskiller sig fra borgerne i midten – som bliver afkrævet et større arbejde for at nå frem til den ydelse eller service, som de har krav på … på samme måde som os på motorvejen, hvis man kan sige det sådan.
- De får nødsporet?
- Ja, de får nødsporet, ikke sandt. Og nogle gange måske hestespandet.
Anders Kjærulff taler også med Ph.d.-studerende ved Aalborg universitet, Kasper Knudsen, som har observeret digitaliseringen af sundhedssektoren på Aalborg Sygehus. Han mener ikke, at vi skal sætte næsen op efter en gnidningsløshed, som formodentlig ikke eksisterer.
- Der er i hvert fald mange, som peger på, at det ikke er et realistisk mål at have; det fejlfri eller gnidningsløse it-system … Der er ligesom altid nogen, der skal arbejde for at få arbejdet til at fungere, og hvis man glemmer det, så bliver det bare blind effektivisering. Men derfor kan vi jo godt lave bedre systemer og bedre arbejdsgange.
Andre af symposiets deltagere er mere positive i forhold til, hvad digitaliseringen har betydet for borgerne og vores samfund. En af dem er direktør for Ældre- og Handicapforvaltningen i Aalborg kommune, Jan Nielsen, som bl.a. har været involveret i udrulningen af Corona-vaccinationer i Nordjylland. Han mener, at digitaliseringen af Danmark har været medvirkende til, at vi indtil videre er sluppet nådigt gennem pandemien i Danmark og begræder ikke, at digitaliseringen har kostet nogle fysiske services livet.
- Det var bare rettidig omhu, at vi fik afviklet Post Danmark. Nu hedder det ikke Post Danmark mere. Nu har vi noget, der virker, og vi lever jo med, at posten kommer frem de der to-tre dage senere. Vi har jo stadig borgerservicecentre og hotlines, hvor man kan ringe ind. Hvis vi skal overleve i den verden, vi kigger frem i, jamen, så skal vi altså have de her digitale løsninger ellers er det jo menneskeheden, som faktisk står på spil, siger han.
Hør podcasten på
Soundcloud