”Programmeringssprog er min farvepalet” – IT-Universitetets Mogens Jacobsen vinder fornemt kunstlegat
Kunstneren Mogens Jacobsen underviser på Digital Design på IT-Universitetet og skaber kunst inspireret af og med afsæt i teknologi. I dag modtager han et fornemt legat fra Niels Wessel Bagges Kunstfond.
Mogens JacobsenInstitut for Digital Designdesigndigital kunstbevillingerprogrammeringssprog
Skrevet 8. december 2021 07:21 af Theis Duelund Jensen
På Kunsthal Charlottenborg i København, hvor man for tiden kan opleve udstillingen ”Verden er i dig”, har kunstner og underviser på ITU, Mogens Jacobsen, bidraget med et digitalt, interaktivt værk, der har titlen This text is an organism (You are an environment). Udstillingen, der præsenteres af Medicinsk Museion, belyser biomedicinsk forskning og forsøger at tilnærme sig en kunstnerisk forståelse af måden, hvor på vores omgivelser påvirker vores kroppe, sundhed og verdensbillede. Mogens Jacobsens bidrag behandler emnet epigenetik.
”Epigenetik er studiet af genernes foranderlighed,” siger Mogens Jacobsen. ”I halvfemserne kortlagde man generne, men man kunne ikke forklare, hvorfor stamceller udvikler sig, som de gør. Ifølge epigenitikken er der faktorer, som kan tænde og slukke for generne.”
Hvordan fortolker man biomedicinsk forskning på en kunstnerisk måde? Mogens Jacobsens værk tager udgangspunkt i den første lærebogstekst fra 1957, The Strategy of the Genes, der nævner betegnelsen ”epigenetik”. Ved hjælp af machine learning er tekstens ord mappet i et flerdimensionelt rum, som museumsgæsten via en skærm kan tilgå og påvirke. Man kan skrue op og ned for ord og ændre deres indbyrdes positioner. Det er ifølge Mogens Jacobsen et forsøg på at se, hvad der sker, når mange mennesker interagerer med hinanden gennem et værk over de 107 dage udstillingen varer.
”This text is an organism (You are an environment)” er på mange måder sigende for Mogens Jacobsens kunstneriske virke. Kunstneren, der i dag modtager et legat på 100.000 kr. fra Niels Wessel Bagges Kunstfond, og som har undervist på ITU siden 2010, er inspireret af teknologiens muligheder og ikke mindst vores kulturelle forestillinger om og forhold til den.
Systemer og maskiner
”Jeg får rigtig meget inspiration af at være tvunget til at sætte mig ind i komplekse, videnskabelige emner,” siger Mogens Jacobsen. ”Min opgave er at forsøge at fortolke emnerne kunstnerisk. Hvad er det egentlig, vi taler om, når vi taler om systemer og maskiner?”
Mogens Jacobsen har baggrund i det private erhvervsliv, hvor han i mange år har arbejdet med design og usability. Siden halvfemserne har elektronisk og digital kunst optaget ham. Hans værker har været udstillet på store gallerier og museer i en lang række lande, fra ZKM i Karlsruhe til Statens Museum for Kunst i København.
Der er en enorm spændvidde i kunstnerens arbejder. Han har lavet alt fra kinetiske skulpturer og interaktive maskiner lavet af gamle computere til et symfoniorkester bestående af støvsugere og konceptuelle værker, der bruger machine learning og programmering og får brugeren til at stille spørgsmålstegn ved måden, man interagerer med dagligdagsteknologi på.
”De store producenter skaber teknologier til et bestemt formål, men vi kan godt tweake dem til andre formål,” siger Mogens Jacobsen. ”Dér har mit arbejde meget til fælles med den laboratorieforskning, der ellers foregår på ITU. Det handler om at afprøve noget eksisterende teknologi på måder, der ikke oprindeligt var tiltænkt. Min fordel er, at jeg ikke behøver at tænke brugervenlighed ind i et værk.”
Den digitale palet
Mogens Jacobsens kunstneriske interesse blev vagt til live af internettet. Det, der fangede ham, var interaktionen mellem brugeren og teknologien. I sine tidlige internetkunstværker arbejdede han med, hvor langt man kunne presse browseren for at ændre interaktioner med brugeren.
”Det var dér, det startede for mig,” siger han. ”Eksperimentet i at få noget til at ske hos og i samspil med brugeren. Jeg ser programmeringssprog som min farvepalet eller som min pensel. De fleste kunstnere har en eller anden håndværksmæssig tilknytning til deres materiale, og mit er til dels kode.”
På nuværende tidspunkt arbejder Mogens Jacobsen i Airlab på ITU på et værk, der tager afsæt i et forskningsprojekt om, hvordan borgere opfatter sundhedsvæsenet i Danmark. Arbejdet foregår i samarbejde med lektor Jonas Fritsch fra Digital Design og lektor Christopher Gad fra Business IT.
Han kan ikke løfte sløret for, hvordan det konkrete resultat kommer til at se ud, men han har længe arbejdet på at udfordre sig selv på de tekniske virkemidler i arbejdsprocessen:
”Jeg vil fx gerne lave mere kunst med machine learning,” siger Mogens Jacobsen. ”Der er en udbredt opfattelse af digital kunst, som noget der udtrykker sig i smukke billeder eller lyde. Jeg er mere interesseret i processen, algoritmen og koden. Der findes en æstetik i maskinens kausalitet, og det har jeg lyst til at dykke mere ned i.” Theis Duelund Jensen, presseansvarlig, telefon 2555 0447, email thej@itu.dk