Spinout-virksomheden LAIKA hjælper forfattere over skriveblokaden
Lektor på IT-Universitetet, Martin Pichlmair, står bag udviklingen af LAIKA – et redskab baseret på kunstig intelligens, der agerer skrivemakker for forfattere, der kæmper med at finde inspirationen. Projektet er i samarbejde med ITU Business Unit netop lanceret som spinoutvirksomhed.
Martin PichlmairForskningInstitut for Digital DesignIværksætterialgoritmercomputerspilkunstig intelligens
Skrevet 9. december 2022 09:49 af Theis Duelund Jensen
De fleste forfattere har på et eller andet tidspunkt løbet panden mod muren og oplevet den famøse skriveblokade. Når inspirationen mangler, sætter det en stopper for den kreative proces, og det blanke ark på skærmen bliver pludselig til et uoverstigeligt bjerg. Det skal et nyt redskab baseret på kunstig intelligens dæmme op for.
LAIKA er et kreativitetsværktøj, der giver forfattere en digital skrivemakker at interagere og samarbejde med. LAIKA er i stand til at lære ud fra en forfatters tidligere tekster, så redskabet kan tilbyde input og tekstforslag med forfatterens egen tone for øje og derved bidrage med kreative forslag til forbedring. Det er også muligt at træne LAIKA ved hjælp af andre forfatteres tekster, så man derved kan lade sig inspirere af andres sprogtoner.
LAIKA-prototypen er opstået som resultat af en Innoexplorer-bevilling i forbindelse med forskningsprojektet udarbejdet af lektor Martin Pichlmair fra IT-Universitetet. LAIKA er netop gået i luften som en forskningsspinout i samarbejde med ITU’s Business Unit.
LAIKA har i skrivende stund omkring 1000 testbrugere og er udviklet af Martin Pichlmair og spilforfatteren Charlene Putney:
”Grundlæggende er LAIKA udstyret med evnen til at tilpasse sig en skrivestil. Hvis du har tekstmateriale at træne den med, kan den fuldende en sætning i samme tone, benytte sig af dine begreber, inddrage steder og karakterer, som du har udarbejdet. Den udvikler en statistisk forståelse for de muligheder, der ligger i den historiemæssige udvikling i det, du har skrevet. Den kan hjælpe dig med at træffe valg angående plot, udfylde narrativet, skabe nye karakterer, der alle har grobund i din egen tekst,” siger Martin Pichlmair.
Inspirationens gnist
På nuværende tidspunkt søger Martin Pichlmair og holdet bag LAIKA efter finansiering, så de kan lave et kommercielt produkt ud af teknologien. Ambitionen på længere sigt er, at LAIKA bliver en integreret del af spiludvikleres arbejde. Teknologien er unikt kvalificeret til spilindustrien, fordi man her typisk arbejder ud fra et allerede etableret tekstmateriale, hvor kunsten er at bevare tone og fortællemæssig konsekvens, siger forskeren, der selv har baggrund i spilforskning.
LAIKA er dog også anvendelig i andre kreative sammenhænge. Der er tidligere udviklet lignende teknologier i spilindustrien, men ingen af dem er designet til at være brugervenlige. Derfor er LAIKA en oplagt mulighed for forfattere og skribenter, som ikke nødvendigvis er trænede i at bruge nye teknologier.
”Den er letanvendelig. Vi har fx hørt om to krimiforfattere, der har arbejdet med LAIKA og under processen fandt ud af, hvem morderen i deres mordgåde var, før de selv havde tænkt plottet til ende. De bad LAIKA om at opdigte nye retninger, som historien kunne udvikle sig i, og det gav grobund for at tænke fortællingen ind på en helt ny kurs. Teknologien danner ramme et interessant samspil mellem menneskelig kreativitet og kunstig intelligens,” siger Martin Pichlmair.
Ved hjælp af en billedgenerator er LAIKA ligeledes i stand til at visualisere forskellige komponenter i en historie. På den måde giver teknologien forfatteren mulighed for at reflektere over sit arbejde, så man kan arbejde med ideer, koncepter og karakterer fra nye vinkler.
“Forfatteren har hundrede procent kontrol over historiens udvikling,” fastslår Martin Pichlmair. ”LAIKA er bare en måde at gøde den kreative proces på. Det hjælper med inspiration, når man kan pingponge med en maskine på den måde.”
Theis Duelund Jensen, presseansvarlig, +45 25 55 04 47, thej@itu.dk