”Det kræver mere end teknologi at lave succesfuld digital transformation”
Direktør for Forretningsudvikling og Digitalisering i Fibia, Pernille Pagh, står over for en kæmpe opgave med virksomhedens digitale transformation. Hun brugte Fibia som case igennem sin masteruddannelse i it-ledelse på IT-Universitetet og fik indsigter, der har haft stor betydning for virksomhedens udvikling.
EfteruddannelsedigitaliseringforretninginnovationITU specialeledelse
Skrevet 14. november 2023 10:03 af Theis Duelund Jensen
Pernille Pagh har lige afsluttet sin masteruddannelse i it-ledelse på IT-Universitetet i København. Det er nok de færreste nyslåede kandidater, der kan prale af at have skrevet et speciale, der allerede er omsat til praksis i erhvervslivet. Pernille Pagh er direktør for Forretningsudvikling og Digitalisering i Fibia, der står over for en omfattende forandringsproces, og hun har gennem sin masteruddannelse på ITU brugt Fibias transformationsproces som case.
”Det har været en kæmpe øjenåbner,” siger Pernille Pagh om sit masteruddannelsesforløb på ITU.
”På Master i IT-ledelse får man input fra forskningsverdenen, som omgående kan afprøves i virksomheden. Alle mine akademiske opgaver har taget udgangspunkt i Fibia. Jeg har løbende kunnet tage teorier fra fagene, spejle dem i virksomhedens proces og spørge: ’Er det her noget, vi skal tage ind?’ Det har haft en enorm betydning for forberedelsen af vores digitale transformationsproces.”
Skaber en digitaliseringssucces
Da Pernille Pagh i 2017 begyndte hos Fibia, stod virksomheden over for et omfattende projekt: Fibia havde en ambition om at tilbyde alle andelshavere fibernet inden udgangen af 2023. I dag er Fibia en virksomhed der tilbyder fibernetforbindelse, adgang for andre serviceudbydere og et eget brand i form af Waoo, der skal levere bredbånd, TV og internet på landsdækkende plan.
Et vigtigt led i omstruktureringen er den digitale transformation, som Pernille Pagh endte med at bruge som afsæt for sit speciale.
”I begyndelsen var jeg overbevist om, at de teknologiske muligheder ville være afgørende, men sådan er det slet ikke. Det er ikke teknologien, der gør, at man lykkedes digitalt – det er organisationen. Jeg husker det første kursus, Digital Innovation, som en kæmpe øjenåbner. Det gik op for mig, at jeg ikke bare var der for at lære om nye teknologier – jeg var der for at lære om, hvordan vi som virksomhed skaber en succes med digitalisering.”
Et solidt ledelsesfundament
Det var masterforløbets sociologiske tilgang til ledelse og transformation, den praksisorienterede teori og samarbejdet med andre studerende, der var afgørende for Pernille Paghs arbejde med Fibias digitale transformation.
”Ved at se min organisation igennem andres øjne fandt jeg ud af, at vi er meget stærke på det teknologiske område. Det var det menneskelige aspekt, vi skulle arbejde mere med. Vi skulle fokusere på at kompetenceløfte vores medarbejdere til at kunne imødekomme nye teknologier. Det var en stor aha-oplevelse.”
Pernille Pagh arbejder stadigvæk på at udforske nuancerne i de indsigter, hun har fået gennem sit speciale, men som kandidat i it-ledelse fra ITU har hun også fået et helt andet perspektiv på sin opgave i organisationen:
”Digital transformation er ikke bare et projekt, det er et strategiskifte i sig selv. Det kræver et andet mindset,” siger hun.
”På masteren i it-ledelse lægges der vægt på refleksion og en metodetilgang til problemstillinger. Det gør man ikke i virksomhederne – der kører man bare på. De undersøgelser jeg lavede under studierne, det format, den akademiske tilgang til problemløsning, som jeg har lært at bruge, har alt sammen styrket os som virksomhed. Det har givet os nogle konkrete resultater og ikke mindst et fantastisk gennemarbejdet materiale, hvis potentiale vi stadig udforsker i organisationen.”